SE:
www.f-b.no › sjoulken-har-spleiset-i-mange-smabathavner-her-fikk-han-virkeli
Det er ikke uten grunn at Terje Forsberg kaller seg Spleisemannen. Han mener å være den siste rundt Oslofjorden som kan alle aspekter ved faget. Nylig fikk han en real utfordring.
Terje Forsberg
905 xx xxx905 xx xxx For abonnenter
Terje Forsberg, eller Spleisemannen som han også kaller seg, var med og spleiset sitt første tau allerede som sjuåring. De siste tre årene har han holdt kurs og foredrag i små og store båthavner i hele Oslofjorden. Når spesialistene på Isegran kommer til kort, da er det Forsberg de tilkaller.
– Bestefar var fisker, og for han var det helt avgjørende å kunne håndtere tauverk. Det var han som lærte meg kunsten med å spleise tau, forklarer Forsberg.
En spleis er en skjøt mellom to tau eller vaiere, alternativt at enden er bøyd tilbake og spleiset inn slik at det dannes et øye.
Ferdighetene ble ytterligere spisset da han dro til sjøs som sekstenåring.
– Jeg jobbet som dekksgutt og lærte mye av matrosen om bord. Han tok meg inn under sine vinger og lærte meg blant annet å spleise åtteflettede fortøyningstrosser, forklarer han.
Og akkurat den kunsten, det å spleise åtteflettede fortøyningstrosser, er det ikke mange som behersker i dag. Selv ikke spesialistene på gamle trebåter på Isegran, sier Forsberg.
Terje Forsberg er litt av en tusenkunstner. I godt voksen alder har han startet opp en ny virksomhet. Foto: Odd Arne Ruud
– Det er litt stas
Forsberg har opp gjennom årene spleiset tusenvis av tauverk. Etter fire år til sjøs har han spleiset tau og trosser ved de fleste båthavnene i Oslofjorden.
– For det meste handlet det om å hjelpe venner og bekjente, sier han.
Da matvaregiganten ASKO trengte fortøyningstrosser til sine førerløse ferger, ble Forsberg deres redningsmann.
ASKO er først i verden med to selvstyrte og elektrisk drevne ferger, som skal frakte varer mellom Moss og Horten.
Moss 20220915.
ASKOs nye elektriske autonome sjødrone «Marit» til kai i Moss.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
ASKOs nye elektriske autonome sjødrone «Marit» ligger godt forankret til kai i Moss. Trossene har Forsberg sørget for. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Når de ligger til kai blir fergene festet med trosser som er spesiallagd av den nevenyttige karen fra Hafslundsøy.
– Det er litt stas. Tenk at jeg som en gammel sjøulk får bidra med mitt til kanskje verdens mest teknologiske båter, sier han med et lite smil rundt munnen.
Totalt har Forsberg sørget for 12 trosser, som brukes når båtene ligger til kai.
– Du skal vite hva du driver med, vi er storfornøyd med jobben han har gjort, sier Ragnar Stangring som har vært oppdragsgiver i forbindelse med trossene.
Hjemme i garasjen henger det flere eksempler på ulike måter å spleise tau og trosser. Foto: Odd Arne Ruud
Aktiv mann
Forsberg har opp gjennom årene hatt mange jern i ilden.
Han har skrevet fem bøker, drevet eget malerfirma og jobbet som lærer. Selv hevder han å ha holdt over tre tusen foredrag hvor han forteller om en barndom med omsorgssvikt og hvordan han selv klarte å snu motgang til medgang.
Terje har vunnet flere priser for sine bøker og foredrag, blant annet Emmausprisen (2007) og Østfoldprisen (2014).
– Min siste jobb var som vekter på Oslo Sentralstasjon, sier han.
Da han ble 70 år var det slutt på moroa, da var det ingen arbeidsgivere som tilbød han videre jobb.
I arbeidet med å spleise trosser og tykke tau brukes det som Forsberg kaller en 'mærspiker'. Trosse er tauverk med diameter over 25 millimeter. Foto: Odd Arne Ruud
Startet egen virksomhet
Alderen satt ingen automatisk stopp på arbeidslysten, Forsberg føler seg fortsatt både «ung» og sprek.
– Jeg har god helse og liker å være i aktivitet. Det er ikke bra å sette seg ned uten å ha noe å gjøre, forteller han.
Forsberg fyller 73 år tredje juledag 2023. De siste tre årene har han startet opp en liten virksomhet hvor han reiser rundt og spleiser tau der det trengs.
– I løpet av høysesongen fra påske til Sankthans har jeg rundt tre oppdrag i uken. Resten av året holder jeg foredrag og kurs hvor temaet er spleising, forteller han.
Hyppig i Fredrikstad og Hvaler
Veldig mange som har båt i Fredrikstad har sett Forsbergs enkle reklame. Et A4-ark som henger godt synlig. Han tilbyr kurs, men like viktig for oppdragsmengden er at han tilbyr seg å komme ut og lage skreddersydd fortøyning til din båt.
– Jeg ser ekstremt mye dårlige fortøyninger. Folk bruker millioner på båt. Så henger de på noe elendig tauverk, fendere og strekkavlastere, og tror de har alt på stell. Det har de ikke, sier Forsberg bestemt. Han mener alle burde hatt fortøyning med et spleiset øye som passer nøyaktig til pullerten på sin båt.
–Om alt er gjort riktig, så ligger båten din helt i senter av båsen i havna, uansett vær. Da trenger du verken fendere eller strekkavlastere, sier han med ettertrykk.
LES OGSÅ
– Jeg gir ut bøker for å vise samfunnet at de ikke klarte å knekke meg
Skulle gjerne lært alt videre
73-åringen skulle gjerne hatt med seg en ung sterk gutt ut på oppdrag. Han synes det er trist at kunnskapen om tauverk og spleising er i ferd med å dø ut.
– Skal du lære dette faget skikkelig, og bli virkelig god, så må du være interessert. Og du må være sterk. Jeg hadde hatt stor glede av å viderebringe kunnskapen til nye generasjoner, sier Forsberg. Han forteller at mange synes det høres dyrt ut når han forteller båteiere hva som trengs for å sikre båten deres slik han mener det skal gjøres. Men når de opplever at det bare tar et minutt å løsne fortøyningene etterpå, og bare to minutter å feste dem, og at båten faktisk blir liggende uten å slå mot brygge etterpå, da blir de veldig fornøy, reklamerer han.
Selv om Forsberg runder 73 straks har han ingen planer om å trappe ned fartingen rundt fjorden. Han koser seg.
Foruten tauverk til båter lager også Forsberg tauanordninger til lekeapparater og utstyr til dyr.
70 år gamle Terje har startet to nye firmaer: – Jeg har mange gode år foran meg
Sterk kontrast til alt det fine på Øya – vil hjelpe til med å rydde opp